Dag 6: vrijdag 12 augustus - Vintgar Kloof

Ik ben Jarig !!!

We gaan vandaag naar de Vintgar Kloof, De must See van Slovenië.

Op de website van de vintgarkloof staat dat je tussen 9.30 en 15u alleen maar binnen komt met een E-ticket dat je moet kopen via de site. Na het onbijt ga ik bij de receptie vragen of ze de tickets voor me kan boeken want via de gsm lukt het niet om de tickets te kopen. We hebben het tijdslot van 9.30u gekozen en de kaartjes kosten €10,- pp. Rond 8.15u vertrekken we naar de Vintgar kloof.

We zouden eigenlijk in de richting van Stara Fuzina rijden maar omdat we met het tijdslot zitten rijden we andersom via Bled, dit gaat nl sneller. Om 9.15u komen we aan en kunnen we de auto op P1 parkeren. Het was zowel onderweg als bij de kloof nog erg rustig

Door de Vintgar Kloof ( of VintgarGorge) stroomt de Radvna rivier met een lengte van 1,6 km tussen de steile hellingen door en dat heeft voor een prachtig uitgesleten rotswanden gezorgd. het water is felblauw en langs de rotswanden is een houten wandelpad aangelegd die je meevoert door de kloof. Aan het einde van de kloof ligt een 16m hoge waterval, de Sum waterval ( Slap Sum in het sloveens).

Als je bij de waterval bent moet je via het bos teruglopen naar de parkeerplaats. de weg in de kloof is nl oneway. De weg terug is een flinke klim door het bos en duurt 1uur!!

Om 11.45u waren we weer terug bij de auto en toen was het ontzettend druk bij de ingang.

We rijden terug naar het meer van Bled want vanmorgen had ik niet echt de tijd om het meer op de foto te zetten. Maar het was zo druk in Bled dat ik uit de auto foto's heb moeten maken.

Het meer van Bled wordt door vele als het mooiste meer van Slovenië gezien en dat is niet gek door de prachtige ligging. Lake Bled ligt in de gelijknamige plaats Bled en is 2120m lang en 1380m breed. Het meer heeft verschillende kleuren blauw/groen door de verschillende dieptes. De maximale diepte is ongeveer 30m, maar aan de zijkanten is het op veel plekken nog geen 1,5m diep. Het opvallende an het meer is dat er midden in het meer een eilandje ligt met een kerk, de Maria Hemelvaart kerk. De oorspronkelijke kerk stond er al in 1465, maar door een aardbeving is deze verwoest. In de 17e eeuw is deze kerk opnieuw gebouwd.

We rijden weer terug richting de Vintgar Kloof en gaan dan via de 905 terug naar het hotel.

Dit is een prachtige kronkelige weg door het groen en deze weg zouden we eigenlijk op de heenweg hebben gereden. Bij Bled begon het al flink donker te worden en we hoorden in de verte al de donder dus we moesten helaas de kap van de auto dichtmaken.

Rond 13u zijn we gestopt op de 905 bij een hele leuke zaak aan de linkerkant van de weg, een grill house. Als we hier zitten begint het pas echt goed te onweren en hard te regenen.

Als we klaar zijn met eten is het gelukkig droog en begint het weer open te trekken.

Tegen 16u zijn we terug in het hotel en gaan we lekker uitrusten en om 18.30u hebben we gereserveerd in et restaurant van het hotel. Het eten en de wijn was heerlijk.

Ik heb vandaag een hele gezellige verjaardag gehad !!!