Dag 3: Dinsdag 9 augustus - Slovenië, Nötsch naar Bovec, Vrisc Pas

Onze 1e dag Slovenië.

Voor Slovenië hebben we een vignet nodig. Dit is een E-vignet en kost €40,- (Incl kosten) en is 30 dgn geldig. Het is een half uurtje rijden tot de grens.

Na een heerlijk ontbijt moeten we helaas vertrekken, het hotel is echt een aanrader met hele leuke mensen, we komen zeker terug!1

Om 9.30u vertrekken we richting Kasjnka Gora. We rijden via Arnoldstein en dan rechts de 109 op de Würzenpass (18%), Bovenop de pas rijden we slovenië binnen, helaas heb ik geen foto omdat het er zo ontzettend druk was dat we niet konden stoppen.

We rijden het Triglav NP binnen.

Het National Park Triglav is gelegen in de Julische Alpen. Het ligt in de regio Gorenjska, in het noordwestelijke grensgebied van Slovenië. Het is vernoemd naar de Berg Triglav die ook het nationale symbool is. Het is het enige NP van Slovenië. Met bijna 900 km2 aan natuur is Triglav NP een droom voor buitenmensen. Alles van spectaculaire watervallen, grillige bergtoppen tot adembenemende kloven is er te vinden.

We komen als eerste door het plaatsje KranjskaGora, hier zullen we op de terugreis ook overnachten. KransjkaGora ligt aan de voet van Bergpas Vrsic. De pas stijgt tot een hoogte van 1611m als hij via de 50 genummerde haarspeldbochten door de Julische Alpen gaat, dit levert een onvergetelijke bergrit op.

Voor we de pas op rijden komen we langs JezeroJasna, dit is een meer aan de voet van de Julische Alpen. Achter het meer rijzen de Karstbergen op en hier staat ook het standbeeld van de steenbok “Zlatorog”. Klik op de Hier voor de Legende van Zlatorog.

We zien nu al dat er erg weinig water staat want een gedeelte van het meer staat droog, hopelijk zien we toch wat van watervallen.

We beginnen aan de bergpas. Bij bocht 8 komen we langs de Russische kapel. De bergpas werd gebouwd door Russische oorlogsgevangenen in de 1e wereldoorlog en de kerk werd gebouwd zodat de gesneuvelde soldaten herdacht konden worden het is een traditionele orthodoxe kerk.

Onderweg zien we prachtige vergezichten en het zijn zeer bochtige wegen, het is hier PRACHTIG!!

We komen bij een parkeerplaatsje waar je een perfect uitzicht hebt op het grote gebergte

Bij bocht 24 zit je op het hoogste punt van de Pas, 1611m. Vanaf hier beginnen tal van wandelroutes, maar even uitstappen om te genieten van de prachtige uitzichten is een Must!!

We hebben nu het eerste gedeelte van de 50 bochten gehad en als we iets doorrijden ligt aan de rechterkant Viewpoint Supca. Het viewpoint ligt een beetje van de weg af maar er is een kleine parkeerplaats. Je hebt er een geweldig uitzicht over de alpen en de Soca Vallei, helaas konden we geen parkeerplek vinden om hier te stoppen, dus dat houden we voor een volgende keer tegoed.

We vervolgen de weg voor de volgende 26 bochten!!

De pas loopt tot het plaatsje Trenta. Aan het einde van de pas ligt het museum van het Triglav NP en hier ligt ook Trenta Spageteria en Pizzerija, Adres: Trenta 34, 5232 Soca

We hebben hier een heerlijke pizza gegeten!!

We vervolgen de 206 en komen nu door de Soca Vallei. De Soca Rivier is een van de blikvangers van Triglav NP. Een rivier zo herderblauw dat hij is uitgeroepentot een van de mooiste rivieren van Europa.

De Soca vallei in Slovenië is een paradijs voor outdoor liefhebbers. In het groene westen van Slovenië kun je s'zomers raften, suppen, wandelen, fietsen en paragliden. De Soca rivier met zijn emerald groene kleur, stroomt door het hart van de vallei die grenst aan de wilde Julische Alpen met zijn besneeuwde bergtoppen

We kunnen stoppen bij de Small SocaGorges. De Small SocaGorge is smal, maar zeker niet minder mooi. Deze kloof is slechts 100m lang, maar zeer fotogeniek. De kloof is tot 10m diep en op het smalste punt maar 1m breed. Er is een oude stenen brug over het water

We moeten afslaan bij het bord “kamp Korita” vooraan ligt een kleine parkeerplaats waar het pad begint.

We kunnen van hieruit een wandeling maken naar de Great SocaGorges (VelikaKorita)

Wij maken het 1e deel van de wandeling langs de rivier en door het bos tot de ijzeren brug, dit is ongeveer 1 uur heen en weer.

Als we terugkomen gaan we bij Kamp Kolinta een ijsje eten

We rijden iets door en stoppen bij het bordje Velika Korita Soca, dit is het gedeelte van de Great Soca. Hier zijn de mensen aan het zwemmen en van de rotsen aan het springen.
De naam Great SocaGorge zegt het al een beetje. Dit deel van de Soca kloof is zo'n 750m lang, maar slechts een paar meter breed. Waardoor het water zich hier door de rotsen wringt. Met talloze kleine watervallen tot gevolg. Volg het wandelpad door het bos. Dat brengt je bij diverse uitkijkpunten. Hou er rekening mee dat het hier glad kan zijn bij nat weer.

We komen nu aan in het plaatsje Bovec. We zien direkt op de rotonde ons hotel liggen en gaan maar inchecken. Een heel vriendelijkevrouw achter de receptie checkt ons in en geeft ons ook nog wat tips. De watervallen staan inderdaad vrij droog want er is in de winter nite zoveel sneeuw gevallen. We zijn benieuwd, maar we zagen vandaag ook al op bepaalde plaatsen dat de riveiren droog stonden.

We krijgen een grote kamer. Het is een fijn hotel.

Adres: Mala vas 107, 5230 Bovec Slovenië
Telefoon: +38653884250

Het is nu 16u en we gaan toch nog even naar de Boka Waterval.

Voor de brug ligt een parkeerplaats of je kunt parkeren bij Hotel Boka, dat laatste doen wij. Het is vanaf de parkeerplaats dan ongeveer 10-15 min lopen. De waterval is de machtigste van Slovenië en valt van een hoogte van 144m. Heel indrukwekkend!! Vanaf het uitkijkplatformkom je niet echt in de buurt, maar het is wel een must-see als je in Bovec in de buurt bent.

De weg naar de waterval is door het groen en alleen maar via trapjes en over stenen omhoog, dit is nier geschikt voor mensen die niet goed ter been zijn.

We komen uiteindelijk aan op een uitkijk platform, van hieruit kun je de waterval zien, maar helaas is er niet veel van over

Vanuit de Boka waterval rijden we naar het hotel. Het was ontzettend warm vandaag, 34gr. Dus lekker douche en dan lekker eten in het hotel en gezellig borrelen op het terras.

Het was weer een geslaagde dag...
Slovenië is boven verwachting erg mooi!!